الثلاثاء، 5 مايو 2009

17- من الاخررررررررررررررررر



النهاردة خير اللهم اجعله خير , جيت افتح المدونه السودا بتاعتى الاقى الزوار 140 !!!!!!
ياسسسسسسسلام !!! , طب ليه كدة , دول عمرهم ما زادوا عن الستين على اقصى التقديرات , عنها والبرص لعب فى عبى , قلت ياواد ياحكشه اكييييييييييد الموضوع دة فى ان , واكيد هوناك حد وز عليا ..........
وطبعا على اعتبار انى دايما بلاقى اجابه على سؤلاتى , جه اونكل ميدو ونبهنى اكتر , وسرعان ما اكتشفت الفاااااااجعه ,
ان ان اااااااااااااااااااااااااااااان تيششششششششششششششششششش ......
الاقى نوارة عامله بوست كامل عنى
يالهوى
يااااااااااااالهوىىىىىىىىى
بوست عنى انا ؟؟؟؟ , والله وباضتلك فى القفص ياواد ياحكشه وبقيت مشهور وبيتكتب عنك بوستات .....

لا نتكلم جد شويه
انا احترت لان الرد اللى هردة على نوارة كان نفس موضوع البوست الاخير فى السلسله المنيله اللى بقفل فيها دلوقت , يعنى يا بونيتى لو كنتى صبرتى على رزقك اربعه وعشرين ساعه كنت ريحتك من كل الكلام اللى كتبتيه دة , بس يلااااااااااااا مش مهم......

طيب ياواد تنشر ردك فى كومنت عند اللى تنشك , ولا تكمله وتعمله فى البوست الاخير زى ما كنت ناوى , ولا تقسمه نصين نص فى بوست عندك ونص عند نواااااااارة مقصوفه الرقبه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بصراحه انا كنت قررت الخيار الاخير دة , بس حيث انى مليش تقل على الرغى والكتابه اليومين دول
( :D )
فقلت ياواد لخص وقصر واهبد بوست وخلاص , الموافق على هذا الارار يتفضل برفع يدة , موااااااااااااااافكه ....

اولا كدة حيث انه اتكتب بوست طويل عريض واتعمل عليه لحد الان خمسين كومنت فاعتقد من حقى ان بوستى يتقرى للاخر , لان اللى هلاحظ انه مكملش البوست بجد هبطحه فى نافوخه , لو مش عاجبك يبقى ماتقراهوش من الاول , دى حاجه , تانى حاجه انا مش هرد على التعليقات اللى انكتبت عند نوارة لانى لاقيت ناس بتقولنى كلام انا مقلتوش , سواء كان بيدافع عنى او بينتقدنى , يعنى الواحد يبنى مبدأ وبعدين يرد عليه !!!!!!!
انا غير مسئول الا عن الكلام اللى طلع منى بس
وعليييييييييييييييه
مش هرد على اى تعليق من دول وهكتفى باللى فى بالى
نسن السكينه
هه
ياهاااااااااااااااااااااااااااااااااادى
بسم الله الله اكبببببببببببببببببببببببر :

يا احمد يا سعيد كفاياك شتيمة في الديانة اليهودية

شتيمه ؟؟؟؟؟؟
مين قال انى بشتم , دى مش شتيمه دا انتقاد , يعنى بوست ابو الفساد دة شتيمه , بوست قطوف الادب دة شتيمه , انما البوست اللى مش عاجبك دة مش شتيمه دة انتقاااااااااااااد .....
_____________________

الديانه اليهوديه

لا انا مسبيتش الديانه اليهوديه لان الايمان بالرسالات السماويه جزء من عقيدتى كمسلم , وحتى الديانات الارضيه انا مطالب انى احترمها , انا بنتقد التلمود , ودة لاهوا كتاب سماوى ولا جزء من الديانه , دة شويه تخريف حطوة شويه معاتيه علشان يبررلهم الارف اللى هما بيعملوة فينا .....
دة العنوان بتاع البوست
نخش فى البوست نفسه
__________________

احمد سعيد الوحيد فى الدنيا اللى رغاى اكتر منى

ايه , مين , فين , مين اللى بيقول رغاى دة ؟؟ انا الكلمه دى بتجيبلى حوساسيه فى لسانى
__________________________

ومع ذلك سبحان الله امسك البوست بتاعه اكله اكل من كتر ما اسلوبه حلو قوي، مع اني ماليش تقل على الرغي،

اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
طالما الدخله كدة يبقى اكيد فى سواد جاى
ايون ايون دخله دبلوماسيه بلْسَميّه علشان فومين الغسيل اللى جايين بعد كدة , انا هرشت البوست من اولها , لكن على مين ياماما , ميزان على ميزان ميلفش
:D
مااااااااااااااااااشى شكرا ياستى ومرسى على المجامله دى , مع انى انا نفسى مش بطيق اقرا بوستاتى بعد ما اكتبها , ما علينا
___________________

بس بقاله فترة ماسك اليهود ونازل على ابوهم سلخ من حيث كونهم ديانة مش من حيث استغلال الديانة دي في السياسة

والله لو حضرتك رجعتى لاول السلسله هتلاقيها كلها عن استغلال الدين لخدمه اهداف سياسيه من اول السبى لغايه وعد بلفور وما بعدة , وانى ماتكلمتش عن صُلب الدين نفسه الا فى اخر 3 او اربع بوستات بس , ودة كان لازم اعمله علشان اوضح ليه الناس دى بتعمل كدة ومنين جابوا مبررات للشيطنه اللى هما فيها دى , يعنى الخلفيه العقائديه للنشاط الهدام اللى هما شغالين فيه من يوم ما سيدنا موسى مات .....
_____________________

كفاية يا احمد، كفاية

طيب ما انا كاتب فى اخر البوست ان دة اخر بوست فى السلسله , وان البوست اللى جاى هشرح فيه وجهه نظرى السخسيه للموضوع , اللى هو البوست اللى انا بكتبه دلوقت دة , يعنى الكلام دة لو كنتى قلتيه فى اول بوست كنا قلنا ماشى انما انتى جايه بعد ما خلصت وتقوليلى كفايه !!!!!!!!! , طيب ياستى , كفايه , هههههههههههههه ...
________________________

ترضى ده على دينك؟ ماهو برنارد لويس بيعمل في الاسلام اللي انت بتعمله في اليهودية

لا طبعا مرضاهوش لدينى ولا لاى دين تانى فى الدنيا سواء كان سماوى او ارضى , سواء انا كنت مقتنع بيه ولا لأ .......
اما عن الاخ لويس دة انا صراحه معرفوش بس انا مش بعمل اللى هوا بيعمله , دا من غير ماعرف هو بيعمل ايه اصلا.......
بس الناس دى عموما بيمسكو الاسلام ويفصصوة علشان يخرجوا اى نصوص ممكن تتفسر غلط على انها عدوان على الاخر , ودة موضوع سهل جدا فى اى دين , واللى زود الطين بله ان عندنا ناس دماغها متربسه فاهمه الدين غلط فعلا ودة اللى بيسهل على امثال الزفت اللى انتى قولتى عليه دة مهمتهم , التأويل الخاطىء للنصوص الدينيه شىء فى منتهى السهوله , يكفى مثلا انه يجيب اى ايه من سورة الانفال او التوبه ويقول شوفوا , اهم بيقولوا اقتلوا اللى مش من دينكم , طبعا الكلام دة مردود عليه بس مش وقته دلوقت , اللى انا بعمله مش انى بصطاد فى الميه العكرة زى دول , النصوص التلموديه واضحه وصريحه ومشروحه من اليهود نفسهم ومزودين على الشرح شرحين وكلها بتحتقر الاخر وبتبيح دمه وعرضه وماله وكلها عنصريه , ومش ممكن تتأول بتاويل تانى غير كدة , وحتى علماء اليهود نفسهم معترفين
بكدة , اينعم فيهم ناس كويسين وفيهم ناس مش عاجبهم الكلام دة بس انا بتكلم عن القاعدة العريضه منهم , وواضح جدا ان التلمود كتاب سياسى مش دينى , ونا شايف انى من حقى انتقدة , خصوصا انى مش بشتم , انا كل اللى عملته انى عرضت نصوص منه واوردتها حرفيا وبتفسير الحاخامات لها كمان , ولو حد يهودى عايز يناقشنى فيها اهلا وسهلا , فين بقى الشتيمه دى ؟؟؟؟؟؟؟؟
_______________________________

انا ما افهمش يعني ايه امسك عقيدة بيؤمن بيها ملايين البشر واشتحها بالطريقة دي، ده اسمه خطاب كراهية، ده معناه اني بافترض ان ملايين من البشر خلقة ربنا قتالين قتلة. انا لما حد بيعمل كده في الاسلام باقول انه عايز يبرر المذابح الجماعية اللي ما تميزش حد عن حد لمجرد انتماءه للاسلام، ماهي مالهاش اي معنى تاني
طب ما الهندوس بيؤمنوا بنظام طبقي امسكهم واهزأهم؟ لا، انا باحترم الديانة الهندوسية، ومش معنى اني احترم دين معين اني ادخل فيه، بس اذا كنت حتى ما اعرفش ولا كلمة عن ديانة بيؤمن بها الملايين يبقى على الاقل احتراما لادمية البني ادمين المؤمنين بيها لازم احترمها، مش اللي خلقني هو اللي خلقهم؟

لا دا مش خطاب كراهيه , كل واحد حر فى عقيدته ونا ماليش دخل بيه وكمان مطالب انى احترمه واحترم مقدساته مراعاة لمشاعرة واحتراما ليه , بس معلش ماهو ماتجيش تعتنق افكار بتطالبك انك تقتلنى وتسرق ارضى وتشرد اطفالى وبعدين لما انتقد افكارك دى تيجى تقولى لااااااااااااااا دا انت عنصرى وبتعمل خطاب كراهيه , والله هما مش محتاجين خطاب الكراهيه بتاعى دة , هما قايمين بالواجب ومكرهين الناس فيهم .....
بالنسبه للديانه الهندوسيه انا بحترمهم جدا , اينعم انا غير مؤمن بعقيدتهم بس دا دين بيدعوا للسلام وبشكل مبالغ فيه كمان , ومش بيضر الاخر فى حاجه يبقى ماليش دعوة بيهم وهما احرار فى عقيدتهم , اينعم جم ساعات واعملوا مذابح ضد المسلمين بس دة كان تفسير خاطىء للدين , يعنى دينهم بالاساس مش بيدعوا لكدة , دا طبعا غير الدور البريطانى فى الموضوع دة , يعنى الموضوع كله وساخه مخ من بعض الهندوس , فانا لو انتقدت هنتقد اللى عملوا المذابح دى , مش هنتقد الهندوسيه نفسها , اما عند اليهود فالامر يختلف , لان العنف والعدوان هما صلب العقيدة من اكتر من الفين سنه , والتاريخ يشهد بكدة , وحتى اغلب ان لم يكن كل اليهود المحترمين حاليا هتلاقيهم رافضين العقيدة اليهوديه , او على الاقل متمسكين بالاصل اللى اتى بيه سيدنا موسى ورافضين باقى التخاريف بتاع الحاخامات ....
وبعدين انتى ليه مصممه تعوجى الموضوع وتخليه عنصرى , انا عمرى ماكنت عنصرى وانا مؤمن ان البشر كلهم سواسيه وليهم نفس الحقوق , وحتى الحيوان كمان له حقوق , الموضوع مالوش دعوة بالعنصريه , انا بتكلم عن افكار ومبادىء فاسدة يعتنقها طائفه من البشر على انها مسلمات غير قابله حتى للنقاش وبتدعوهم لكل شىء وحش وشرير , وانا بالتالى بانتقد الافكار دى اللى بتضرنى كشخص وكأمه مستهدفه منها , وهتضر معتنقها نفسه كمان , دانا حتى لسه موصلتش لمرحله الانتقاد انا عرضت الافكار دى بس , فلما ييجى هو يسرق وينهب ويقتل ويهتك الاعراض ويقتل اهلى كانهم حشرات ويسبنى ويسب مقدساتى ويسب ربى , تقوليلى احترم افكارة دى !!!!!!!
ياسلاااااااااااااااااااااااااااااام , طب تيجى ازاى دى بقى ....
_________________________________

المصلحة تقول اني اسعى في اتجاه فصل اليهودية عن الصهيونية مش أؤكد ان الصهيونية متجذرة في العقيدة اليهودية لان كده ابقى هتلر بجد، ثم ان ده بقى معناه اني قدامي اختيارين، يا اما ابيد ديانة بحالها يا اما استناهم لحد ما يبيدوني، يعني صراع ابادة

ماشى انا معاكى فى كلامك وكلامك مظبوط جدااااااااااااااااااااااا , بس لكل مقام مقال انا راجل صاحب مدونه مغمورة زوارها قليلين وغالبا مش بيخرجوا عن نطاق العالم العربى , وفيه اتجاهات وسخه دلوقت من شخصيات اوسخ بتحاول تدمج اسرائيل فى المنطقه وتخلينا نتقبلهم فكريا وانهم ناس زى العسل وميت فل واربعتاشر وناس حلوين ومؤدبين خااالص , ونسوانهم مزز وزى القمر ووووووو.......الخ.
انا بحارب الفكرة دى وبقول لا دول مش كدة , اغلبهم مش كدة , مع احترامى للاقليه المحترمه , وبعرض افكارهم علشان نرفض اللى بيحصل دة , اينعم اليهود متفوقين عسكريا بس الغزو والتفوق العسكرى عمرة ما حسم معركه ولا قضى على شعب , البلا كله فى غسيل المخ والغزو الفكرى , ودة اللى هما بيحاولوا يعملوة حاليا ومع الاسف فيه ناس اقتنعت بيه .....
فحضرتك باعتبارك ست مسكفه ومعاكى لغوة وبتخشى على الانطرنط وبتكلمى ناس غربيين فمينفعش تستخدمى نفس الاسلوب بتاعى ومينفعش تتكلمى من منطلق دينى مع الغرب , لان دة قمه الغباء , ومش هيخدمك بل العكس , لازم كلامك يكون نابع من العقل والمنطق اولا وتتكلمى من منظور سياسى واجتماعى واخلاقى بحت , اما انا فمينفعش اتكلم هنا باسلوبك دة زى ما انتى مينفعش تكلمى اوروبا باسلوبى , يعنى انا لو اشتركت فى مدونه الهولوكست اللى انتو عاملينها واتكلمت كدة او حتى اوردت نصوص قرانيه ابقى غلطان , انما شوفى انا موجه كلامى لمين هنا فى مدونتى ...
حضرتك بقى بعد الفضيحه اللى انتى عملتيها , لاقيت النهاردة كل الناس اللى كانوا بيزوروا مدونتك من اوروبا وامريكا داخلين عندى يشوفوا ايه حكايه العربى المسلم العنصرى دة ,
اللى من لندن واللى من فرنسا واللى ميلانو واللى من ممفيس واللى من اوتاوا واللى من جلاسكو ومن طوكيو
وغيرهم كتيييييييييييييييييييييييييييير.....
يعنى انتى كدة اضريتى بالقضيه اللى انتى بتدافعى عنها
لأن طبعا ولاد الحلال مش هيفوتوا الفرصه وهيمسكوا فيا باديهم وسنانهم ويقولوا تعااااالوا شوفو المسلم العنصرى الوحش الشرير , ودة طبعا بسببك انتى لانك عرفتيهم طريق المدونه مع انى مش بوجه خطابى لدول , ولو بكلمهم هكلمهم باسلوب غير دة اكيد , كما ان دة اصلا كان اخر بوست , يعنى السياح دة جه فى غير وقته خاااااااااااااااااااااااااالص....
وبينى وبينك بقى
مع الاسف الصهيونيه متجذرة فى العقيدة اليهوديه ودة واضح جدا والا ماكانتش اسرائيل قامت على اساس دينى , يعنى ايه الاساس او الرابطه اللى هتجمع كام مليون انسان من كل بلد فى العالم وتجمعهم فى مكان واحد وتعملهم دوله ؟؟؟؟
ماتقوليش اساس عنصرى لانهم كانوا عايشين فى بلادهم من مئات السنين واختلطوا بالناس بنسبه كبيرة وكمان لو مكانش اساس دينى كان زمان اليهود دول دابوا فى وسط الامم كنتيجه طبيعيه لالف وتسعميت سنه شتات , وبعدين يعنى ايه اللى يخلى انسان يتقلب حيوان ويستمتع بالقتل والقرف اللى بيحصل دة غير عقيدة متجذرة فى ذهنه , مش ممكن تكون مجرد افكار لان الافكار قابله للنقاش , واكيد هييجى عليه وقت يقول ايه اللى انا بعمله دة , انما العقيدة وضع تانى وقليل قوى اللى بيفكر يناقش نفسه فى عقيدته , وبرضه ماهى اليهوديه هى عنصريه , والا تسمى احتقار الاخر وان كل من هم غير اليهود حيوانات وبهائم ومستباحين والست اللى تستحمى وتخرج تشوف شخص غير يهودى تدخل تستحمى تانى لانها اتنجست , تسمى دة ايه ؟؟؟
مع الاسف
فعليا , الصهيونيه و العنصريه واليهوديه ( بشكلها الحالى ) , التلاته شىء واحد , اة احنا خطابنا للغرب مش هيبقى كدة , بس فى الاخر تبقى دى الحقيقه , كلهم كدا الا من رحم ربى .....
وبعدين مين قال انى كدة مش قدامى الا انى ابيد ديانه بحالها , طب ماهما موجودين من زمان , بس طالما مندمجين وسط المجتمعات ممكن ببعض الحذر اتلافى الصدامات دى , انما لما يعملوا دوله , اعتقد ان دة مستحيل , انتى شايفه اللى بيحصل فى عزة دلوقتى ايه ؟؟؟ حرب ابادة , ولا حرب الفراوله ؟؟؟؟؟
متحطيش العقدة فى المنشار
مش لازم الموضوع ينتهى بحرب دبنيه ( وان كان شكلها هتقلب كدة فى الاخر )
يكفى ان الدوله دى تتفكك وينحل الجيش والاله العسكريه دى ويرجعوا يعيشوا كمدنيين وسط باقى المجتمعات ( دا ان كان حد هيقبلهم ساعتها )......
______________________

يعني لسة اول امبارح دكتور اسمه روبنسن يهودي مرفود من شغله في احدى الجامعات الامريكية (اتفرجوا يا بتوع الديمقراطية الغربية والليبرالية) وبيتحقق معاه
عارفين ليه؟
فاكرين الصور اللي كانت بتقارن بين النازي والصهيونية؟ اللي عجبتنا قوي وقعدنا نوزعها في كل حتة؟
فضلوا يدعبسوا ورا مين اللي عملها لحد ما طلع البروفيسير روبنسن اليهودي هو اللي عملها، وح يروح في داهية ويتقطع عيشه
وقبل كده دكتور تاني كتب عن صناعة الهولوكوست، يهودي برضه، واترفد من شغله
لوجه الله

طيب ماشى
مال دة باللى انا بقوله
اكيد ان كل قاعدة وليها شواذ
يعنى مثلا لما نقول الشعب المصرى انتشرت فيه قيم سيئه وانه شعب سلبى
هل معنى كدة ان التمانين مليون دول مستنسخين من اسطنبه واحدة ؟؟؟
لا طبعا اكيد فيه ناس محترمه ,
زى ما فيه يهود محترمين
زى الاخ تشومسكى اللى مش بفوتله كتاب
عادى يعنى الكلام دة ولا يتناقض مع كلامى فى شىء
__________________________

وعلى فكرة بقى، وكلام ده من مصادر اولى، بتوع المقاومة مش بيكرهوا اليهود، مش بيكرهوا حد خالص، بيكرهوا الفكر الصهيوني

لا اله الا الله , يابنتى انا مش بهاجم دين , انا لا اقبل ان حد يسب سيدنا موسى كما لا اقبل ان حد يسب سيدنا محمد
دى كلها مقدسات , وبعدين اليهود دول ماهو فيهم انبيا انا مطالب انى اؤمن بيهم , انا بتكلم عن كتاب سياااااااااااااسى من وضع افراد عاديين استغل الديييييييييين لخدمه اهداف اخرى ......
انا بقى بكرة الكتاب دة
واللى كتبه
وبكرة اللى بيعتقد وبيؤمن بيه
واظن ان دة شىء طبيعى , ومن حقى ,
لان الموضوع كدة تخطى نطاق الحريه الفرديه ودخل فى نطاق ايذاء الاخر ....
_______________________________________

هي اسرائيل دي مين اللي عملها؟ اليهود؟ وللا انجلترا؟ ومين اللي بيديها السلاح؟ اليهود هم اللي بيصنعوه؟ وللا امريكا هي اللي بتبعته ليهم؟

بالله عليكى
يعنى اليهود هما اللى كانوا العوبه فى ايد انجلترا ولا العكس ؟؟؟؟؟؟
انا شخصيا شايف من التاريخ يعنى , مش من دماغى , ان بريطانيا ايام عزها وامريكا حاليا كلاهما العوبه فى ايد اسرائيل , واليهود هما اللى يمشوا الساسه الغربيين على مزاجهم , من خلال انهم بيشكلوا مراكز قوى سواء كانوا اعلاميين ام رجال اقتصاد , ولو حد من الساسه فكر يخرج عن الدور بتاعه بيتفضح ويتجرس , والعينات كتير....
اعتقد ان الموضوع دة بسييييط وواضح ومش محتاج كلام ......
__________________________

صناعة الهولوكوست بدأت تنشط بقوة في امريكا بعد انتصار اسرائيل سنة سبعة وستين لان زي ما احنا عارفين قبل سبعة وستين امريكا كانت لسة بتشاور عقلها ومش عارفة ح تراهن على مين في الشرق الاوسط لحد ما اسرائيل اثبتت قوتها فقالت انا لاعبة على الحصان ده بعد ما كانت بتلعب على الحبلين

اوكيه , كلام جميل , طبعا اكيد فيه مصالح مشتركه , بس دة برضه ميمنعش ولا يتناقض مع الكلام اللى انا قولته فوق .....
___________________________

حد في الدنيا دي يقول على ناس بتشرب دم عيال صغيرة؟

انا مقولتش اليهود بتشرب دم عيال صغيرة , يعنى قصدى انا معممتش على الكل , بس برضه فى الاخر الوقائع دى مثبته تاريخيا ولا جدال فى كدة , وعندنا فى مصر كانت الامهات بتنبه عيالهم انهم ميروحوش يلعبوا عند حارة اليهود لوحدهم , وفيه حوادث اختفاء اطفال كتير جدا حصلت فى مصر وغيرها , اكتر بكتير من اللى قولته بس ماتعرفش مين اللى خطفهم بالظبط او الموضوع اتكتم عليه , انا بسرد وقائع تاريخيه , مش معنى كدة انك تفسريها بالشكل دة , يعنى مثلا بقى لما اجى اتكلم عن معتقلات عبناصر ابقى كوخه لانى سيبت الجانب الحلو واتكلمت عن الجانب الوحش ؟؟؟؟
طب انا مثلا ناوى على بوست اشرشح فيه لمشايخ عندنا , هل معنى كدة بقى انى كافر وزنديق وهرطيق ؟؟؟
معلش
لما اقول حاجه غلط ابقى قوليلى , لا انت غلطان لان دة محصلش والدليل اهو
مافيش حاجه محجور عليها فكريا , حتى الدين نفسه ربنا امرنا اننا نعقله وقال اكتر من مرة ( افلا تعقلون )

من الاخر
والسبب اللى خلانى كتبت السلسه المنيله دى :
حريه العقيدة مكفوله للجميع ايا كانت العقيدة
عايز تبقى مسلم مسيحى يهودى انت حر
عايز تبقى بهائى انت حر
عايز تعبد البقرة انت حر
عايز تقدس الدودة اللى فى الارض برضه بمزاجك انت حر
وفى الاخر ملكش عندى غير الاحترام ودة حقك عليا ......
دى حريتك المكفوله ليك واللى دينى وعقلى ومنطقى بيطالبونى بيها .....
عايز تاكل كلاب ميته , مش مشكلتى , دى صحتك وانت حر فيها .....
انما تيجى تاكلنى منها , يبقى لااااااااااااااااااااااا , اسف
وزى ما انا بحترمك واحترم عقيدتك انت كمان مطالب باحترامى كانسان واحترام مقدساتى وان كنت انت حتى مش مؤمن بيها
انما تيجى تسب الهى وتسب نبييى , لا اسف
تسبنى وتحقرنى , اسسسسسسسسسسسسسسف
ولما اجى ارد عليك وادور على سبب زناخه المخ اللى انت فيها دى تقولى ان انا عنصرى ومش بحترم الاخر ؟؟!!
طب اى عقل واى منطق دة ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ماتجيش مثلا تسكن جنبى وتعتقد بعقيدة بتطالبك انك تقتل جار كل يوم , وتييجى بعد كدة تطالبنى انى احترمك واحترم عقيدتك , طبعا كلام مش منطقى , لازم اهاجم عقيدتك علشان بتهددنى وبتهدد بقائى , ولازم كمان اهاجمك واكرشك من جنبى وتروح تشوفلك خرابه تسكن فيها ...
ايه الغريب فى كدة؟؟؟
ايه اللى مش منطقى فى كدة ؟؟؟؟
اظن ان كلامى كان بمنتهى العقل والمنطق , انا مقولتش نصوص دينيه اهو ولا احاديث , انا بتكلم بالمنطق
لان اى حد بيسمعنى المفروض ان ربنا اداله عقل وطالبه يفكر بيه , سواء كان مسلم او غير مسلم
بس خلاص.............