الخميس، 10 سبتمبر، 2009

اى كلااااااااام



فى منتصف قاعه فسيحه فى مدخل متحف جمهوريه سلاموزيا المعروفه باسم الجماهيريه العربيه الهندوسيه الاشتراكيه الاقطاعيه الارستقراطيه البروليتاريه الليبراليه الرديكاليه التقدميه الثيوقراطيه السيفونيه العظمى ,
تقبع مخطوطه ضخمه خلف زجاج مضاد للرصاص , بينما يلتف حولها ويستطلع ما فيها الكثيرون فى نهم ..

زووووووووووووم ان على الواجهه ثم المخطوطه , فيطالع فيها القارىء ما يلى :

ذات يوم , وفى احدى الجلسات الليليه المعتادة لى حيث حامت حولى سحب كثيفه من الدخان بينما ينعكس عليها ضوء القمر بشكل مهيب .
اخرجت اسطوانه قديمه وجلست كرسيى المفضل واسندت ضهرى للخلف وانطلق صوت خافت ومكتوم بشكل محبب , الاسطوانه مكتوب عليها ( دينى الرفيعه يامعود ) وهى كما يبدو من التراث الشعبى المصرى او من التراث الشامى القديم على الارجح .

المطربه تدعى ( بهيه المحلاويه ) احد اشهر عوالم مصر فى القرن التاسع عشر واوائل القرن العشرون , من اولئك الذين عاشوا حياتهم بالطول والعرض , وسكبت عليهم افخر انواع الخمور , وغمسوا ارجلهم فى الجنيهات الذهبيه , وادخلوا ( السيارة ) لمصر قبل ان يراها ( افندينا ) حيث كان مازال يركب عربته الخديويه ( الحنطور ) بينما ينطلق يعدو امامه زوج او زوجان من السياس السود مفتولى العضلات ممشوقى القوام بزيهم الابيض وارجلهم العاريه , وعصيهم اللعينه التى كثيرا ما نالت من ظهر عابر سبيل سىء الحظ ...

كما هو معتاد , فان الواقع كثيرا ما يختلف عما نسمعه , فعلى الرغم مما هو متداول من ان عوالم مصر الاوائل كن سمينات بشكل مقزز وعجائز , وان اسلوبهم فج ومبتذل للغايه , الا ان الكثيرات منهن كن ممشوقات القوام ويتقن فنون الاتيكيت والذوق كما يتقن فنون الاغواء وسلب عقول واموال عتاوله الرجال .

ارجع للوراء لاتذكر السيرة ( العطرة ) لبارعه الجمال ( كوتشوك هانم ) عالمه مصر الاولى فى عهد ابراهيم باشا وعباس الاول , وكيف استطاعت ان تسقط فى حبائلها اشهر فطاحله الفلاسفه والعلماء الاوروبيين , وكيف ذهبت بعقولهم وقادتهم الى الجنون بينما اسقطت البعض الاخر فى حبائل ( مرض مش ولابد ) , وتلك الليله الحمراء التى قضتها مع الكاتب الفرنسى جوستاف فلوبير ودوكان , وكيف رقصت لهما رقصه ( النحله ) وعنيكوا ماتشوف الا النور , بل واشاعه علاقتها بالخديوى نفسه وسليمان باشا الفرنساوى .

استرخى فى كرسيى اكثر واغمض عينى وانصت السمع لاسطوانه الحنه الحنه ياقطر الندى , محاولا استبصار مشهد لفرح فى قصور بعض عليه القوم , تستدعى فيه ( الاسطى بهيه ) على سن ورمح .

السيدات يقبعن خلف مشربيه خشبيه , وعلى الرغم من تربيتهن الراقيه الا انهن لا يجدن اى غضاضه فى الانصات لكلمات الست فى تامل وتركيز , بالرغم من معانيها الخفيه ومدلولاتها المستترة التى تصب دائما فى فكرة العلاقه الجنسيه !!!

الرجال فى السلاملك بالاسفل يظهرون التسلطن والاندماج بينما تجول فى ذهنهم افكار اخرى , تعمد اغلبهم ارتداء بناطيل ( واسعه ) فى محاوله مضنيه لستر بعض ظواهر تلك ( الافكار ) .

الافراح الفلكلوريه الشعبيه دائما ما سجلت , بدايه من ( الكوبايه ) الى الاسطوانه المعروفه , مرورا بالاسطوانه الحديثه ( 78 ) لفه ثم شريط الكاسيت ( البكرة ) والكاسيت العادى ثم السى دى وكروت الميمورى .

الا ان الجميع اعتاد تسجيل مراسم الفرح والزفه نفسها , بينما لم تكتفى هي بالزفه , بل اذاعت ما بعد الزفه ايضا
:D

نعم
اول عمل جنسى فاضح مسجل فى تاريخ البشريه كان لنا السبق فيه بلا منازع

:)

تعلو تدريجيا فى المشهد موسيقا معروفه بينما يعتلى خشبه ( المشلح ) المترب الشهير بازوكا العزبى ويحنقل بحلقومه الشلولخ قائلا :
لا ها ( يدينى ) ولا ( يودينى ) ولا فيه حاجه بينه وبينى

بينما تصدح من الخلف المطربه الشنكحاريه الشهيرة قائله :
هيليفنى ويحمينى , وينضفنى ويفلينى

فيصيح الجميع قائلون :
علشان كدة احنا اخترناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااة .
......
الله الله ياست بهيه يامحلاويه , ياعيييييييييييييييينى ياسى توفييييييييق , مين سى توفيق دا ؟؟؟؟

اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
لكم احب صوت خشخشه الاسطوانات القديمه هذا
خصوصا عندما تتجاوز المائه عام
لا ادرى لماذا يجثم امام عينى مشهد للابرة وهى تسبح بين وهاد ونجاد الاسطوانه السوداء ذات التكت الاحمر ....

____________________________________


حان وقت تغيير خلفيات المسرح استعدادا للمشهد الجديد
انهض من على الكرسى الوثير لاجلس امام شاشه الكومبيوتر على كرسى اخر ,
اغلق الانوار ولا يبقى سوى ضوء الشاشه الباهت .

اممممممممممم
اشغل All Good Things(Come To An End
للاخت نيللى ؟؟

لا لا مش طالبه دلوقتى خااااااااالص

ايييييييييييييييييييييييييييييييييييون
هى دى ,

ديدو حبيبه قلبى , هى صوتها مش امكانيات عاليه ولا حاجه ,
يعنى مش زى سيلين ولا غيرها ,
بس معرفش ,
فيه فى صوتها واسلوبها والتوزيع الموسيقى البارع اللى وراها حاجه ...بل قل حاجات بتشد الواحد يسمعها .

اخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
تخيلى يابت ياديدو انى قعدت سنتين بحالهم معرفش انام الا على صوتك ؟؟؟
اينعم انتى زى البرص ولا مؤاخذة وعندكيش اى ( امكانيات ) تجذب الجمهور ( المتعطش ) الغلبان اللى زى حلاتى , ايون معندكيش امكانيات ,
انا جليا.........اقصد صريح .
بس بجد بجد
اخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ من البوماتك اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
ايه دة ؟
مين الحمار اللى قال ان المغنيه لازم يكون عندها ( امكانيات ) علشان الناس تشوفها ؟؟؟!!!
....... خليها فى سرك .....

I found no peaceIn the lies that i've told
I'm only hurt by the blows that get withheld
The sharper i get cut
The harder i get held
More that i believeThat you will come to me

Without you i've been burnin' love
You're the one that i've been calling for
يالاللى يالاللى
اخ يانى
ياترى ياهلترى ياواد هتقابل اللى فى بالك فى يوم ؟؟؟
اصلى خلاص
زهقت بجد ويأست وبطلت ادور
وبعدين حتى لو لاقيتها بالمواصفات دى اللى فى دماغك , هتكون كتير عليك وهتكون مستهلهاش وهتظلمها معاك لانها هتكون اعلى منك بكتيييييييييييييير .

يعنى متربسه متربسه
دا على فرض انك عرفت تلاقيها اساسا , فى وسط نساء من نوعيه
( انت خلصت ولا لسه يابو احمد ؟ قوم بقى علشان تعبت وعايزة انام !!!!! )

اقولك
خليك كدا احسن
اما ربنا يكرمك بيها
او تقضيها مع نفسك بقى وحيد شريد فريد ...

عيش يااااااض
احلم
الاحلام ببلاش
يلا قبل ما يحتكروها هى رخرة
ارقص مع اللى تتمنى ( فى خيالك طبعا , لانك مبتعرفش ترقص اساسا ) .....
طير وعوم واجرى فشر الفرقع لوز فى غيط الدرة ,,

ولع لها شموع فى ليله مقمرة على شط البحر ( ان شاء الله كدة لما تبقى تشترى فيلا فى فينيسيا ) .

هتكون هى المخلوق الوحيد اللى متخافش منه بكرة , المخلوق الوحيد اللى هتكون معاة
على سجيتك ..................على فطرتك .....بدون اى منظرة او رسم , بدون كدب , بدون سوء فهم او هجران.

اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة

قول ياريس متقال قووووووووووووووووول .

_________________________

موسيقى القرب ( بكسر القاف )
كثيرا ما ظبطت نفسى متيما بسماعها , واصدائها تتردد بين نجاد اسكتلند المكسوة باللون الاخضر .
مش عارف ليه انا معجب بالناس دى
ولا عليهم مارشات عسكريه انما ايه

ايه ؟

انا قلت مارشات عسكريه ؟؟
اة تصدقوا
استنوا كدة لما ابحلق فى البنورة الكريستال عصفور بتاعتى .
اة صح
انا شايف اهو
المنظر بالنهار
الشوارع شبه خاليه من المارة
حوانيت قليله مفتوحه على جانبى الطريق
تتردد من جميعها اصوات مرشات عسكريه وتلاوة قرآن !!!
ايه
مارشات سمكريه ؟
اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
بدات تظر تدريجيا وباستحياء انغام اغنيات غير معروفه تقول مطلعها :
طب ليه ميركبشى ؟ طب ليه ميسرقشى ؟
طب ليه مينهبشى , طب ليه ميلزقشى ؟
علشان عيالى وعيال عيالى
( طبعا علشان يضمن لاولادة الجنه , لان كلهم هيموتوا من الجوع والمرض قبل مايوصلوا سن التكليف )

الغريبه لم يعرف احد مطلقا مصدر تلك الاغنيات .
فى المقابل ظهرت اغنيات اخرى خبيثه ( كتيار معارض ) تنطلق من اماكن مجهوله بالمدن والقرى
- اغنيه الليله عيد لام كلثوم
- الراجل الندل للمطرب الشعبى محمد طه .
- اغنيه خد الشر وراح , مجهوله المؤلف .

تم اعلان ( حزق التجول )

الا انه وبمرور منتصف اليوم تجرأ بعض المواطنين على النزول للشارع , وتبعتهم جموع اخرى غفيرة , حتى احتشد الملايين فى الشوارع .
الكل صامت ,
الكل مذبهل ,
كل ينظر لزميله , لماذا لا تتحرك ( يقول فى سرة ) , بينما يرمقه الاخر بنفس النظرة !!!!!
مظاهرة النظرات !!!!!!
استمرت لعدة ساعات فى حاله من اغرب حالات الذهول الجماعى والتناحه الشعبيه فى التاريخ .

فى هذة الاثناء , كان الاخ حمبوزوا لاوى بوزة قد نجح فى فرض سيطرته الفعليه على كل الاجهزة الحساسه , كما نجح فى السيطرة على اى فكر معارض له داخل تلك الاجهزة .

فى اليوم التالت لاعتلاء سيادته العرش ,

تفتق ذهنه المجيد عن فكرة تغيير اسم الحزب الحاكم , اقتداء بسيدنا ( السادات ) عليه السلام .
فلجأ لتغييرة فاصبح اسمه : ( البنك ) الوطنى الديمقراطى , ثم اصبح ( الحزب التجارى التهليبى الدولى ) .
كما تم تغيير اسم الجمهوريه الى الجماهيريه السلاموزيه ( من سلاموووز ) نسبه الى معاهدة السلاموز الشهيرة .
وتشكل الجماهيريه احد جمهوريات المو.....اقصد الجمهوريات السلاموزيه العربيه ( جمهوريات مساهمه امريكيه ) ( ش م أ )
كما تم فرض الزى الوطنى الرسمى , وهو الطرطور الاحمر ابو كرانيش ( كدليل على المواطنه ) وقبقاب خشبى (كدلاله للتقشف والطهر )

الصنف دة باين عليه جامد
اة اسمه صدام
دة احسن من بتاع الوردة اياة
مش عارف ليه اى حاجه بتكون باسم صدام بتكون جامدة ؟؟
حتى التمر
اة ياابو الصداديم
يا مظبطنا حيا وميتا ياجامد انت .........

وكانت هذة هى تفاصيل البرديه الشهيرة التى عُثر عليها فى صحراء سلاموزستان المباركه , والتى توضح جزء من تفاصيل حياة مواطن سلاموزى فى العام الثلاثون بعد ( الاستسلام ) , المواطن يدعى ( حش - شيشون كمب ) , وهو كما يتضح , من جيل ( الاغوات الجدد ) وهو الجيل المترعرع فى ذلك الحين فى ارجاءالبلاد ............
التوقيع
الهيئه الكوميه للحفاز على الزروة الادبيه السلاموزيه ....
( ة ك ح ) .
______________
______________
البوست دة بايخ على فكرة
ومش عاجبنى
بس بدل ما امسحه
هتحفكم بيه
علشان بحبكوااااااااااااااااااااااااا ....
( وش واحد خبيث وعنيه ضيقه وبيجز على سنانه فى كلمه بحبكوااااا )
طيب
هنعمل تقييم للبوست المعفن دة
هتكون الاختيارات كالاتى :
- بوست زى الزفت
- بوست زى القطران
- مدونه اونطه , هاتوا فلوسنا
وكل واحد بيعلق ( دا للى هيعلق يعنى )
يختار واحدة من الخمسه دول
اورفوااااااااااااااااار