الأربعاء، 9 ديسمبر، 2009

ليل ..



1-
فى يوم تمانيه ديسمبر
من عام
الفين وتسعه
المكان
صحرا واسعه
راكب عربيه كبيرة
بلون الارض اللى ماشى عليها
الله اعلم كان بيفكر فى ايه ساعتها
كان بيقول امتى انزل اجازة اشوف امى
وحشتنى الغيطان الخضرا
والناس الطيبين
بدل الصحرا الكئيبه دى
والناس الوحشين
يمكن كان بيفكر
المكان اللى هروحه
هبات فين
وهجيب اكل ازاى
يمكن كان بيفكر
انا كبرت
ولازم اتجوز بقى
انا زهقت من الوحدة دى
يمكن كان بيفكر
لما انزل اجازة هعمل ايه
وهخرج مع مين من اصحابى
يمكن
يمكن كان سرحان فى لا شىء
وعنيه مبحلقه فى الفراغ اللا متناهى اللى قدامه
يمكن كان بيتكلم مع السواق فى اى موضوع
مصر والجزائر مثلا
او الناس اللى معاهم
او عن الطريق
جايز كان بيقوله هدى السرعه شويه
العربيه كحيانه ومتهالكه
جايز....
لكن فى لحظه
كل دة انقطع
على صوت فرمله مخيف
الله
ايه اللى بيحصل
الله
ليه الارض قربت كدا
الله
انا ايه اللى خرجنى برة العربيه
والسواق ماله سكت ليه ؟
ايه اللى بيحصل
مالى مبلول كدة ليه
ايه السائل الغريب دة , والريحه النفاذة دى ؟؟؟
اكيد حاجه من اللى فى العربيه اندلقت عليا
لازم اقوم اشوف ايه اللى حصل
الله
انا ليه مش قادر اتحرك
وايه البرد الغريب دة
مع انى فى صحرا
والشمس طالعه
وايه الناس اللى بتزعق وجايه من بعيد دى
ايه اللى بيحصل ؟؟؟
انا خايف
خايف قوى
ومش فاهم حاجه
انا مالى ؟
بترعش ليه ؟
وايه النفق الابيض الغريب اللى ظهر قدامى فجأة دة ؟؟
انا ليه مش حاسس بالارض حواليا ؟؟
ليه بقيت خفيف قوى كدة ؟
يافلان
ياعلان
انا اهو
انتوا مش بتكلمونى ليه
مش معبرينى ليه
هزعق
هزعق عليكوا بعلو حسى
برضه محدش سامعنى ؟؟
مالكم ملمومين كدة
ملمومين حوالين ايه
اما اروح اشوف
الله
مين دة ؟
دا انا
وايه الدم اللى مغرقنى دة ؟
انا ايه بيحصلى
مش فاهم حاجه
انا ببعد ليه
ليه بطلع لفوق
وكل حاجه بتصغر تحت منى
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

2 -
لسه نازل اجازتى
الوقت بعد صلاة العصر
دخلت الصومعه بتاعتى
فتحت المفتاح الرئيسى
فتحت الاستبلايزر
فتحت مفاتيح الكهربا
فتحت الجهاز
السماعات
الشاشه
دخلت المدونه اتابع اللى فاتنى من كام يوم
جرس التليفون بيرن
مين دة ؟
دا محمد
انتيمى واقرب الناس ليا
صاحبى من سنه 88
وزميلى فى كل مراحل الدراسه سابقا
وفى الشغل لاحقا
- الو
- ايوة يا احمد يا سعيد
- مالك يامحمد , صوتك متغير ليه ؟؟
- البقاء لله , احمد الحفناوى اتوفى النهاردة .
- ......................
- هتيجى الجنازة ؟؟
- انت فين دلوقت يامحمد ؟
- انا فى الاسماعيليه ونازل اهو
- طيب , اول ماتوصل كلمنى البس وانزل معاك نعزى
- سلام يااحمد
- سلام يامحمد

3 -
الوقت بعد العشا
نايم انا على الكنبه
مش نوم بالظبط
حاجه بين النوم واليقظه
بفكر فى لاشىء
صوت محمد عبد الوهاب يتهادى من سماعات الجهاز .
انا من ضيع فى الاوهااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام , عمرة
نسى التاااااااااااااااااريخ او اُنسى ذكرة
جرس التليفون بيقومنى مفزوع
- ايوة يااحمد
انا دقيقتين اكون تحت البيت , الاقيك لابس , انزل بسرعه علشان نلحق الدفنه ..
انط فى هدومى والبس فى دقيقه , مع انه العادى بتاعى نص ساعه ,
ادخل الحمام ,
اخبط وشى بشويه ميه ,
انزل جرى على السلم
حاسس انى هتكعور واقع فوق دماغى دلوقت
الحمد لله
جت سليمه
وصلت الشارع باامان
مش شايف باب العربيه
عنيا لسه مقفله
محمد يفتحلى الباب
اركب بسرعه
الجنازة هتتحرك
- هو فين الدفنه ؟
فى القريه الفلانيه , بلد احمد , يلا بس , انا هطلع على الطريق واشد شويه علشان نلحق نوصل بلدة قبل الدفنه .
انوار ووشوش بتمر من قدامى بسرعه
اصوات كلاكسات
اصوات شتيمه
اسفلت لا متناهى
الطريق يزداد وعورة كل مدى
الاضاءة بتاع اعمدة النور بتخفت شويه بشويه
اصوات الشتيمه والكلاكسات بتضمحل تدريجيا
وانا
بفكر فى ايه ؟؟؟؟
مش عارف .


4 -
قريه هاديه
زى اغلب قرى الريف المصرى
تحس فيها بالدفا
ولو فى عز الشتا
البيوت لازقه فى بعضها
الناس كلها تعرف بعض
طرق ضيقه وملتفه كالمتاهات
فضلات البهايم لا يكاد يخلو منها طريق
هنا هنوقف العربيه
مش هنقدر ندخل جوا البلد بيها
على المدخل
ناس كتير واقفه
وجوة متجهمه
ننزل ونتحرك على رجلينا
مش عارفين رايحين فين
بس ماشيين وسط الركب
ظلام تام
لا صوت سوى دق نعال المشيعين على الارض
مختلط باصوات نباح كلاب صادر من حقول بعيدة
فجأة سكنت الرياح
زادت برودة الجو
اضأت كشاف الموبيل علشان انور تحت رجلى , احسن اقع فى حفرة
الا انى بعد فترة
قررت اطفيه
وامشى فى الضلمه
وما ابصش تحت رجلى
ابص قدامى
وابص حواليا
نور مبهر من بعيد
دا مسجد القريه
دخلت
رحت اتوضا
الامام مستعجل
وعاوز يقيم صلاة الجنازة
بينما اغلب المشيعين لسه بيتوضوا برة
راجل كبير فى السن
زعق فيه
اصبر
مستعجل على ايه
دا ميت
والمشيعين لسه برة
الامام يتصنع انه مش سامع
الا انه يطيل الكلام عن فضل صلاة الجنازة انتظارا لوصول باقى المشيعين
امام حنفيات الوضوء
شاب يرتدى بدله سوداء
ينهار فى الارض
يبكى بحرقة
زمايله يقوموة
الا انهم مش قادرين
لان رجليه مش شايلاة
شالوة من دراعه
دخلوة الجامع
ناس واقفه على الباب برة
بتتكلم فى الموبايلات
ناس تانيه
مدخلتش اصلا
صلينا عليه
مش عارف احساسى
مقدرش اقول ان كنت منهار ولا متمالك نفسى
بس لما ابوة دخل علشان يصلى امام بالناس
وسمعت صوته المخنوق
المبحوح
وهو بيقول
اى حد
له دين عند احمد
فى اى مكان
يقولى
وانا هسددة
ارجوكم
اى حد احمد غلط فى حقه
ارجوكم
سامحوة
سامحوة ياجماعه
علشان خاطرى سامحوة
الله اكبر ......
ونا فى الصلا
حسيت بالدموع نازله من عينى
خلصنا
شفته فى الصندوق
محمول على الاكتاف
بيخرجوة من باب المسجد بصعوبه
الباب ضيق
والمشيعين كتير
والصندوق بيتهز جامد قى اديهم
مجموعه من زملاؤة واقفين فى اركان بعيدة فى المسجد
بيبكوا بحرقه
وحاطين مناديل على وشوشهم
فاكرين محدش شايفهم
فاكرين ان ناس زيهم عيب يبكوا
مع انه مش عيب
مش عيب خالص
على باب المسجد
امه
بتبكى
بتبكى قوى
ومعاها ستات كتير
بيبكوا كلهم
احمد دلوقت
طاير فوق مننا
قد يكون استوعب الوضع
وقد يكون لسه مرتبك ومش فاهم ايه اللى بيحصل
بس اكيد
بكا احبابه
كان بيتعبه نفسيا
والطاقه النفسيه الهائله
اللى كانت فى المكان
كانت بتربكه وتخضه
ليه بتبكى يا امى
انا اهو
قدامك اهو
كلمينى
الا ان امه مبتردش عليه
وبتستمر فى البكاء
تبتعد الجنازة تدريجيا عن انوار المسجد
وتخترق اجواء الظلام مرة اخرى
ونعود للصمت المطبق
الا من نعال المشيعين
التى تدق اذنى بشدة
اصوات الكلاب تتعالى تدريجيا
وتقترب
ندخل وسط حقول مظلمه
وارض رخوة
اضواء باهته تظهر من بعيد
انها المقابر
ندخل وسط طريق ضيق
تحيط به اشباح لشواهد قبور
البعض يضىء الهاتف
ويسلطه على بعض تلك الشواهد
الحاج فلان
توفى
12 / 4 / 1964
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااة
بقاله خمسه واربعين سنه
فى التراب
فى الظلام
فى الوحشه
ولسه
الله اعلم قدامه كام
فجأة يتوقف الركب
تضاء انوار باهته
اصوات منخفضه لحفر
تتعالى اصوات بكاء
شخص ملتحى
يصر على افساد اللحظه
معتقدا فى صواب وجهه نظرة
يبدأ فى خطبه
ووعظ
عن الموت
الا يعلم
اخى العزيز , الا تعلم
ان هناك لحظات فى الحياة
يكون الصمت فيها ابلغ من الكلام ؟؟؟
مهما كانت فصاحه وبلاغه المتحدث ..
احمد اهو
بينزل تحت
تحت
عارفين انه مخضوض
سابوة شويه
مرضيوش يقفلوا قبرة بسرعه
استنوا يونسوة
الا انى عارف انه ادرك الحقيقه المؤلمه
انهم مهما طال انتظارهم جنبه
الا انهم
مسيرهم
هيسيبوة
لوحدة
فى البرد
والظلام
والوحدة
اتقفلت التربه
انطفا النور
اعطاة الناس ضهرهم
اللى يعرفهم واللى ميعرفهمش
حبايبه
اهله
اخواته
الكل اعطاة ضهرة ومشى

اتاخرت شويه
لغايه ما غادرت الاغلبيه
والجو راق
وبقينا شبه لوحدنا
قربت من قبرة
معلش يااحمد
متخافش
اعرف حاجه واحدة
ايا كان اللى عملته فى دنيتك
سواء كان حلو او وحش
الا انى عاوزك تعرف حاجه واحدة
ان اللى انت رايح له
ارحم بكتييييير قوى من اللى كنت فى وسطهم
واعدل بكتير قوى من اللى كنت معاهم
العالم اللى انت فيه
اهدا
احسن
اروق
انضف
مش هساله غير حاجه واحدة
بس
انه يرحمك
عارف ليه ؟
علشان اسمه ارحم الراحمين

فاكر ايام زمان
والسنين اللى كنا فيها سوا
ناكل سوا
نشرب سوا
نضحك سوا
ونعيط سوا
فاكر
لما كنا نبقى بنتكتك فى عز البرد كلنا
الساعه خمسه ونص الفجر
عز الشتا
والهوا
فاكر لما كنا بنواجه مخاوفنا سوا
ونشجع بعض
ونزق بعضنا لقدام
واللى يقع مننا نشيله
فاكر لما كنت بموت من العطش فى احلك ايام حياتى
وجيت انت
اديتنى الميه اللى كانت معاك
وفضلت اشرب
اشرب
بقله ذوق
نسيت انك كمان عاوز تشرب
مفكرتش الا فى نفسى بس
فاكر
الصور اللى اتصورناها مع بعض فى الايام دى
فى اماكن نادر ان حد يجرؤ على دخولها
فاكر فى ليالى زى دى
لما كنا بنمشى وسط الحقول
فى الايام اياها
شايلين شيله تقيله على ضهرنا
والناس
بتقرب مننا وتسقف
وتكبر
وتدينا نشرب
فاكر
لما كنت تزنقنى فى العربيه جنب الشباك وحنا مروحين
واتكسف اقولك وسع شويه
الكرسى ضيق
وانت رخم
تبص لى وتضحك
فاكر ؟

ومرت الايام دى
ونسينا بعض
وكل واحد راح فى حاله
وفضلنا سنين منشوفش بعض
ولا حتى سمعنا اسم بعض
كل واحد راح فى سكه
زى ما كلنا اتفرقنا
وكل واحد مشى فى دنيته
الدنيا دى طرق
كل واحد ماشى فى طريق
ممكن الطرق تتقابل لفترة
وتفضل مجموعه ماشيه مع بعض
تتونس ببعض
تشجع بعض على الاستمرار
الا انه
لازم يوصلوا للمفترق
وترجع الطرق تبعد عن بعضها تانى
ممكن
ممكن بعد فترة
ترجع الطرق تتقابل
زى ماحصل
بس مع الاسف
الطرق اتقابلت امبارح بس
لما سمعت خبر وفاتك
وافتكرتك بعد ماكنت نسيتك
وادينا اهو
فى اليوم اللى اتقابلنا فيه
كان فى المقابر
كنت تتخيل كدة ؟؟؟
وادينا هنفترق تانى
علشان انا ماشى دلوقت

انت عارف
زمان كنت معتقد انكم كلكم هتمشوا فى جنازتى
بس الواقع كان مختلف
كل فترة
اسمع خبر وفاة واحد فيكم
واروح
اعزى فيه
اللى خبطته عربيه
واللى حادثه
واللى وقع من البلكونه
واللى جاله غيبوبه سكر مفاجأة
واللى
واللى
غريبه قوى الدنيا دى

عارف
كنت بفكر اقضى الليله دى جنبك
اونسك
بس بصراحه
الجو برد
انا مش خايف من المكان
لان دة اكتر مكان بستريح نفسيا فيه
بس البرد
ومحمد هيمشى بالعربيه
ومش هعرف ارجع بيتى مواصلات الا الصبح
ندل ؟؟
اة
انا عارف
بس دى الحقيقه
الكل فى اللحظه دى هيتخلى عنك يا احمد
حتى اهلك
وحتى انا
مش هيكون جنبك الا اللى خلقك
بس
سيبك منى انا
ومن اهلك
والتفت له
كلمه
ابكي له
اساله يرحمك
قوله انك كنت طيب
ومحدش شاف منك اذى
دى كبيرة قوى على فكرة
كبيرة فى الزمان دة
لان قليل قوى
قوى
اللى بيكون كدة

خلاص يا احمد
حياتك كلها اختصرت فى كلمه
( احمد الحفناوى )
1983- 2009
مجرد كلمه
كلمه على لوح رخام بارد
وصلب
وخيال
وذكرى
فى نفوس ناس حبتك
وهتنساك
ممكن تيجى عليها لحظات
طيفك يعدى عليها
يفتكروك
ويبتسموا ابتسامه حزينه
ويقولوا
الله يرحمك
يا احمد
مجرد طيف
طيف ....
سلام يا احمد
وهنتقابل تانى
قريب
انا وانت
كلنا
واهلك كمان
واللى مشيوا فى جنازتك
واللى بيقروا البوست دة
كلنا
كلنا هنتقابل فى يوم

ابتعد عن المقبرة
اخرج الى الحقول
تخطر ببالى كلمات
كانت قد كتبت على قبر مجهول الهويه :
يازائرين قبورنا
لا تعجبوا من امرنا
بالامس كنا مثلكم
وغدا تصيروا مثلنا ....

يدق عقلى بشدة بيت شهير
كثيرا ما يفرض نفسه على
اراة من احكم ما قراته فى حياتى
يقول :
لى فى فناء الخلق اكبر عبرة
لمن كان فى بحر الحقيقه راقى
شخوص واشكال , تمر وتنقضى
تفنى جميعا , والمهيمن باقى

ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااة
هى كدة
كل الهيصه دى
والدوشه دى
كلها
بس
مجرد
شخوص
واشكال
رسومات
واشكال هندسيه
واشباح باهته
بتيجى
وتروح
وتفضى الساحه لغيرها ......